Det ska gå!

Nu är jag tillbaka på sociala medier och det har sina fördelar och nackdelar. Jag är glad att vara tillbaka. Jag uppskattar kontakten. Särskilt med alla bekantingar, de som jag inte har kontakt med på annat vis. De som jag tycker mig känna då jag i flera år följt dem i med och motgångar. De bekantingar som berättar en hel del om sitt liv på sociala medier. Det blir som en bra roman, eller en trevlig tv-serie i text- och bildform.

Samtidigt så får jag mindre tid och fokus till läsning och det känns inte bra. Jag vill få till något sätt att prioritera läsning parallellt. Problemet härrör nog i att det finns en lite högre tröskel/startsträcka inför att läsa, i synnerhet om jag inte redan är inne i en bok. Är jag inne i en och den har väckt sug så är det inga problem, då tar jag mig tid, men när det inte är så. Som nu.

Jag har inte haft tid, tagit mig tid, att läsa i Fågelburen några längre stunder utan det har mest blivit fragmentariskt och har därför, tror jag, inte lett till att jag längtar dit, till den världen. Det kan också vara att jag föll för att kasta mig över en annan bok av Lisa Jewell efter att jag läst Flickorna i Parken fast att jag kanske snarare behövde läsa något annat. Och ta mig an det senare. Då och då. Att läsa hennes tidigare böcker alltså.

Jag har även börjat lite på Hustrun av Meg Wolitzer efter att ha läst en bra recension av Johanna Lindbäck, men försökte läsa i en miljö där jag hela tiden blev störd av det andra sa och av att jag hade solen i ögonen.

Den hela tiden växande högen av böcker, som egentligen är en rad av böcker uppställda i på en hylla dedikerad till låneböcker, blockerar mig lite också. Jag tror att jag behöver ha ett max på 5 lånade böcker åt gången så att jag inte låser mig av insikten att jag inte kommer hinna. Resten får stå på listan istället.

Bra idé?
Ja!

Realistisk idé?
nja…

Tillägg: när jag nu skrollar igenom bloggen inser jag att jag även påbörjat Not That Kind of Girl av Lena Dunham

Lämna en kommentar