Läsande, att inspirera till det

image

Nu läser jag denna och funderar på hur jag gör när jag jobbar, som bibliotekarie. Jag ordnade en skyltning som jag kallade semesterskyltning där halva bestod av deckare och halva feelgood, för det tyckte jag kändes bra. Och de lånas rätt mycket böcker därifrån.

Men jag håller med bokförfattaren om att det inte är helt lätt alla gånger att veta vad en ska gå på. Vare sig när det gäller skyltning, eller bokrekommendationer. Vid det senare fallet gäller det att göra en snabb avvägning mellan hur mycket frågor om personens smak det går att fråga om, hur mycket jag ska utgå ifrån mina fördomar och var min personliga smak kommer in i bilden.

Intressant fråga. Bokförmedling. Professionellt förhållningssätt. Entusiasm. Personligt.

Jag är rätt personlig av mig och tycker om att försöka klura ut vad som kan tänkas passa. Just den personen som jag har framför mig. Det bästa är när folk kommer tillbaka och säger något om som läsupplevelse, bra eller dåligt är sekundärt. Att få återkoppling är guld.

Och så var det det där med att få lästid. Läsa skönlitteratur på arbetstid.

Kommentera

