Kerstin Thorvall Book Club

thorvallJag har börjat på en ny bok som alltså heter Kerstin Thorvall Book Club eller det mest förbjudna 2.0 och jag är inte säker på att jag kommer orka läsa vidare. Det är ett gäng med kvinnor som är ca 15 år äldre än mig som skriver om hur det är att vara i medelåldern. I Thorvalls anda är det tänkt, ärligt och öppet och jag tyckte att det verkade intressant.

Problemet är att de som deltar tycks ha så lika erfarenheter. Och det är erfarenheter jag sett skildras oändligt många gånger. Det skiljer sig kanske för dem, i detaljerna, men när jag läser det så känner jag mig så otroligt mycket som en outsider och jag har redan min beskärda del av den känslan. Den behöver inte matas.

Grejen är att alla är föräldrar, med barn som kommer flytta hemifrån, har flyttat hemifrån, eller är tonåringar. Och jag kan inte relatera. Jag har läst om det förut, jag har sett det skildras och jag har haft otaliga kollegor som fördjupar sig i det livet. Själv har jag  inga barn och jag har inget intresse av att bubbla in mig med en annan vuxen person.

Det hade ju varit intressant med ett par personer med andra erfarenheter också.

Jag saknar generellt skildringar av personer i min ålder (runt 35 år) som inte har barn och där det inte är (så) relevant. Där det bara är ett annat liv som skildras. Gärna flera olika andra liv. Tipsa mig gärna om de böckerna om de finns.  Filmer och tv-serier går också bra.

 

Kommentera

