Lästakt

Jag läser ganska långsamt och jag tycker om att läsa ganska långsamt. I sig. Problemet är att tempot som jag hör om böcker, ser böcker, får lust till böcker, är mycket högre än tempot som jag läser i. Det är en ekvation jag ännu inte har en lösning på och den får mig att inte klara av att läsa alls ibland. För att det blir så svårt att välja. Och då och då vill jag läsa alla böcker i en serie, deckare till exempel, som har delvis återkommande personer i sig, jag tycker om att läsa dem i ordning eftersom jag oftast uppskattar det vardagliga stråket i dem. Lära känna karaktärer. Det blir lite konstigt om en läser i fel ordning då.

Så när jag blir lite sugen på en deckare som är nummer fem i ordningen så blir det lite kortslutning inför tanken att läsa alla de där fem, parallellt med att jag redan har 20 andra böcker som jag gärna vill läsa.

Och jag vill inte börja läsa snabbare, jag tycker om att läsa noga.

Är det tiden jag lägger på läsning som måste öka markant då?

Kommentera

