Kvalitet, elit, konservativt?

Mina kollegor pratar om kvalitetskultur och jag känner mig obekväm. Vet inte riktigt vad jag ska säga då mina åsikter i frågan är mer känslor, vaga antaganden etc. Jag vet egentligen inte vad det är konkret som de anser har kvalitet, men jag tycker mig höra en konservativ syn i grunden. Det är gamla gubbar som är kvalitet typ. Omständlighet. Avancerat och svårt.

Själv finner jag vissa författare (de pratar även om musiker, men jag tänker ändå på författare) extraordinärt bra. De använder språket på ett sätt som jag tycker är fantastiskt och fascinerande. Ofta kan jag inte sätta fingret på vad det är som fungerar. Gun-Britt Sundström är en sådan författare.

För mig är bra inte komplicerat. Inte omständligt. Inte onödigt långa meningar. Det är målande språk som inte känns krystat. Det är enkelt och genialiskt.

Och det är viktigt att se att smak och kvalitet lätt blandar ihop sig. Att inte tro att det en själv finner bra automatiskt är allmängiltigt kvalitativt. Samtidigt som jag ändå tycker mig se viss litteratur som slarvig och rent av dålig. Men är den det, eller är det bara smak? Hur relativistisk bör en vara?

Mina kollegor gillar Knausgård, jag tog mig inte igenom första kapitlet på första boken innan jag ville lägga huvudet på boken och sucka. Så ointressant tyckte jag att det var. Visst kan det hända att det tar sig, men då var det i mitt tycke en mycket dålig inledning.

Det stör mig att jag inte säger något när ett sådant samtal kommer igång, men det är just det där att jag inte har något konkret att komma med. Mer än en önskan att göra samtalet mer komplext och en osäkerhet inför hur.

Kommentera

