Gallra

Jag har i uppgift att gallra böcker, det är en av mina huvuduppgifter där jag jobbar nu. Jag tycker att det är en svår uppgift, inte för att jag har svårt att slänga böcker. Tvärtom. Jag har svårt att låta gamla daterade böcker vara kvar, men förstår att vissa av dem har ett värde. Det är dock i många fall inte just detta lilla bibliotek som ska bevara dem, men vissa. Vilka?

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så väljer jag ofta böcker på omslag och jag tycker bättre om nya böcker än gamla. Tycker mer om hur de ser ut. Är mer intresserad av blanka nytryckta böcker än av gamla läderinbundna. Hellre färgglatt än väldigt avskalat. Faktiskt.

Sedan jag började arbeta som bibliotekarie har min syn på böcker och deras bevarande ändrats. Nu har jag mycket lättare att göra mig av med böcker än jag hade tidigare. Mitt eget hemmabibliotek krympte jag förra sommaren så att endast 20-30% av böckerna är kvar (resten fick en second hand-butik) och jag har som ambition att låta böcker jag inte absolut vill ha kvar vandra vidare. Till vänner, till second hand. Jag tycker i och för sig om böcker som inredningsdetalj. Blir glad av bokhyllor när jag kommer hem till andra. Men de fyller sin funktion bättre om det faktiskt är böcker som betyder något för den som har valt att ha dem i sina hyllor.

Och nu bor jag på 30,5 kvadratmeter.

Kommentera

