Deckare?

Jag brukar försöka läsa allt som Sara Lövestam skriver, men har ju inte haft så lätt att hitta läsfokus på senaste tiden och missar en del också ska sägas. I mitt allmänna sökande efter bokbloggar att följa stötte jag på denna text, men det var någon annanstans än Saras egna blogg (vilken jag hittade idag, när jag ville länka till texten). Jag kan dock inte minnas var just nu. Hursomhelst så mindes jag att jag följt Saras blogg tidigare och ville göra det igen och påmindes om att jag behöver läsa ikapp mig. Så nu har jag Sanning med modifikation i min ryggsäck och har även försökt läsa den på lunchrasten, med dålig framgång (eftersom alla andra äter lunch samtidigt).

Vi hade tre möten på förlaget, angående hur denna serie om den papperslösa detektiven Kouplan skulle klassificeras. Till slut enades vi om att ”det är en romanserie, som råkar ha en detektiv i huvudrollen.”

Det låter som deckare, tänker kanske någon nu. Men det finns helt enkelt mer i genreklassificeringen än vad man vid en första betraktelse kan tro. Saker som har att göra med dramaturgi, persongalleri, språk. Jag accepterade, marknadsföringen anpassades efter romangenren (hur stört är det inte att vi i princip har två genrer i Sverige, deckare och annat) och omslag, framträdanden och säljtexter valdes ut med hänsyn till den.

Sen hände följande: Alla recensenter betraktade den första kouplanboken som en deckare. Alla journalister skrev intervjuer om ”deckarförfattaren” Sara Lövestam. Och kronan på verket: Svenska Deckarakademin utsåg Sanning med modifikation till Bästa debutdeckare 2015.

Jag blir entusiastisk kring det här med omslagen och vad de sänder ut. Hur böcker lanseras och vad det ger för konsekvenser. Och jag hör, tyvärr (?), till dem som väljer böcker oerhört mycket efter hur de ser ut och jag lockas faktiskt mer av Sanning med modifikation i deckartappning, ändå är det en bok med det andra omslaget som jag har i ryggsäcken.

Kommentera

