Läslust

Jag har haft svårt att finna läslust ett längre tag nu, jag hade en period i vintras då jag läste ett antal böcker, men hade problem med att läsa de sista 50-100 sidorna. En känsla av att själva berättelsen ändå var klar och jag förstått poängen. Sedan tappade jag fart helt och hållet och har inte läst något under våren. Tror jag.

Så började jag jobba på bibliotek igen den 3 maj och det är som vanligt en injektion i lust och lån om inte annat. Jag har alltid fler böcker hemma än jag rimligen kommer hinna läsa när jag jobbar på bibliotek (med undantag för månaderna i Kristianstad då jag hade eoner av lästid, det var en av de bästa sakerna med att bo där). Den första (skönlitterära) boken jag tog mig an var Funny Girl av Nick Hornby  (eller egentligen var det Lyckliga människor läser och dricker kaffe, men den gav jag upp innan jag läst ut första kapitlet på grund av hopplöst språk) och jag tyckte den hade ett sådant flyt (delvis på grund av den totala besvikelsen från boken innan) och blev glad och läste på, tills jag kommit ungefär halvvägs och insåg att själva storyn inte intresserade mig. Så jag slutade tvärt och tog mig några dagar senare an Konsten att vara Caroline av Peter Barlach efter att ha läst ett antal positiva recensioner som kombinerade att beskriva en handling som verkade fånig med exaltering över bra bok på ett intressant sätt.

Och behållningen av den boken var människorna och verklighetskänslan i  den vardag som beskrevs. Det spänningsinriktade spåren var inte lika intressanta, köttkuppen hade sin poäng medan kokainet kändes onödigt och lite påklistrat. Jag upplevde de mer som ”slänga in lite krydda” än att de tillförde något till grundstoryn. Det blev min första utlästa bok på länge och jag läste in på småtimmarna trots att det var opraktiskt då jag ska gå upp innan sex de flesta vardagsmorgnar, så jag är nöjd.

 

Kommentera

